zaterdag 16 juli 2011

Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet

Soms zie je pas hoe mooi iets is als je er een tijdje met een vergrootglas boven hangt. De meest prachtige dingen lopen we natuurlijk voorbij omdat we er simpelweg geen tijd voor hebben, maar ook omdat we niet eens vermoeden wat voor bijzonders zich vlak onder onze neus bevindt.
Vorige week was ik bij een heel bijzonder iemand, schelpenexpert Jan Kuiper. Wat deze man niet weet over schelpen past op de achterkant van een lucifersdoosje! Ik was in zijn sfeervolle, met prachtige schelpen volgebouwde huisje in Appingedam om iets tamelijk groots te bemachtigen, een doopvontschelp waar ik een nog veel grotere perspex tekening van wil gaan maken (wordt vervolgd). Maar daarnaast viel mijn oog ook op een klein onooglijk bruin dingetje, niet groter dan een flinke jas-knoop, dat onopvallend en timide tussen de uitbundige pracht van slakkenhuizen en exotische schelpen lag.
Wat me opviel was de wonderlijke structuur van het stukje fossiele koraal (want dat was het), die me deed denken aan een groepje gotische mini-kathedraaltjes. En ook een beetje aan dat beroemde volgebouwde eilandje waar ik nog steeds niet geweest ben, Mont St. Michel (zie foto links). En als je het dingetje omdraait, lijkt het opeens op zo’n ouderwetse folklore knoop, vol minieme gaatjes.
De schoonheid zit hem volgens mij in de ritmische onregelmatigheid, de regelmatige gelijkheid, hoe beschrijf je iets dat er ‘ontworpen’ uitziet maar toch duidelijk organisch is? Ik was er meteen verliefd op. En ik zou geen schilder zijn als ik niet, met Robin d’Arcy Shillcock, wilde zeggen: "I paint because I cannot forget, to halt the march of time, and to say: Look, this was a moment I did not want to let go."
Keerzijden, olie/paneel, 2 van 15x15, 1e fase

Keerzijden, 2e fase (nog lang niet af dus)
Je wilt anderen aan de mouw trekken en meenemen naar dat onopvallende kleine dingetje en dan héél goed laten kijken, zodat ze hopelijk zien wat voor bijzonders jij ziet. Vandaar de twee uitvergrotingen die nu op mijn ezel aan het ontstaan zijn: een tweeledig uithangbord voor een klein natuurlijk zee-kunstwerkje. (foto’s)

Geen opmerkingen: